Συνέντευξη της Μαρίας Παρθενιάδη, στη συντακτική ομάδα του EVENTS – Δ.Σ. της Ένωσης.

 κ. Παρθενιάδη, τι σας ώθησε να ξεκινήσατε την ομάδα “Εξ Αποστάσεως συνεργασία μεταξύ εκπαιδευτικών Αγγλικών Α/βάθμιας” στο facebook;

 

H ομάδα αυτή δημιουργήθηκε το Μάρτιο του 2020 κατά τη διάρκεια του πρώτου lockdown. Όπως τόσοι/ες άλλοι/ες εκπαιδευτικοί, εκείνη την περίοδο περνούσα ατελείωτες ώρες μπροστά στον υπολογιστή μου, στήνοντας τις εικονικές μου τάξεις, αναζητώντας ενδιαφέρον υλικό, δημιουργώντας το δικό μου, πειραματιζόμενη με ψηφιακά εργαλεία, προσπαθώντας να κάνω την - εξ αποστάσεως πια - διδασκαλία μου ευχάριστη και αποτελεσματική.

Ένα βράδυ, ενώ περίμενα να αποκατασταθούν τα τεχνικά προβλήματα της πλατφόρμας,

συνομίλησα στο Facebook με μια συνάδελφο, ομοιοπαθούσα. Αγχωμένη κι εκείνη, κουρασμένη, κατακλυσμένη τολμώ να πω…

Αφού ανταλλάξαμε λόγια παρηγοριάς και ενθάρρυνσης, ιδέες και πρακτικές, ένιωσα σαφώς ανακουφισμένη που δεν ήμουν μόνη μου. Εκείνες τις μικρές ώρες γεννήθηκε η ιδέα: μία ομάδα στο Facebook θα μπορούσε ίσως να είναι χώρος διαλόγου που θα παρείχε, αν μη τι αλλο, λύσεις σε τεχνικά θέματα και ψυχολογική υποστήριξη κατά την δύσκολη εκείνη συγκυρία.

 

Πράγματι ήταν δύσκολες εκείνες οι μέρες. Θα μπορούσατε να μας περιγράψετε σύντομα τον τρόπο λειτουργίας  και  τη φιλοσοφία της ομάδας;

 

‘Όπως δείχνει και το όνομά της, η ομάδα έχει ένα πρωταρχικό σκοπό: τη συνεργασία. Το κάθε μέλος συνεισφέρει όσο, όπως και όποτε μπορεί, εθελοντικά και πάντα με καλή διάθεση. Οι δημοσιεύσεις περιέχουν ερωτήματα για τεχνικά ζητήματα προς επίλυση, δοκιμασμένα ψηφιακά εργαλεία (web tools) που προτείνουν τα μέλη συχνά συνοδευόμενα από σχετικά tutorials, χρήσιμες ιστοσελίδες, αλλά και εκπαιδευτικό υλικό όπως φύλλα εργασίας, παρουσιάσεις, ιστορίες, τραγούδια, βιντεο, ιδέες για κατασκευές, κ.ά. που είτε είναι διαθέσιμο στο διαδίκτυο είτε έχουν δημιουργήσει τα μέλη της ομάδας. Οτιδήποτε μοιραζόμαστε προορίζεται για μη κερδοσκοπική χρήση και βέβαια με αναφορά στη/στον δημιουργό.

 

Κι εμείς έχουμε πάρει από κι έχουμε μοιραστεί υλικό με την ομάδα αυτή. Η απήχησή της και η επισκεψιμότητά της κατά τη διάρκεια της εξ αποστάσεως διδασκαλίας υπήρξε, όπως είδαμε, τεράστια. Πως το βιώσατε αυτό ως διαχειρίστρια της ομάδας;

 

Ναι, είναι αλήθεια ότι ο αριθμός των μελών αυξανόταν με γεωμετρική πρόοδο και εκτοξεύτηκε τη δεύτερη φορά αναστολής της λειτουργίας των σχολείων, όταν πια ήταν σαφές ότι η εξ αποστάσεως διδασκαλία είχε έρθει για να μείνει. Αυτή τη στιγμή αριθμεί περίπου 4.000 μέλη, μέγεθος πέρα από κάθε πρόβλεψη ή προσδοκία μου!

 

Και αυξάνεται συνεχώς! Η ομάδα από την ίδρυσή της μέχρι σήμερα πέρασε από διαφορετικά στάδια όσον αφορά τον σκοπό που εξυπηρετεί σε διαφορετικές χρονικές συγκυρίες. Ποια στάδια  νομίζετε πως ήταν τα πιο σημαντικά; Ποια είναι η συνεισφορά της ομάδας στην δια ζώσης διδασκαλία;

 

Τα πρώτα βήματα της ομάδας θα με συνοδεύουν για πάντα. Μέσα στην ψυχολογική φθορά που προκαλούσε ο εγκλεισμός και την επαγγελματική πίεση της πρωτόγνωρης εκπαιδευτικής διαδικασίας, ήταν συγκινητική η ειλικρινής αλληλεγγύη, η εγκάρδια αλληλοϋποστήριξη, η άμεση παροχή ενθάρρυνσης. Νιώθω ότι τα μέλη ένιωθαν ασφάλεια να εκφράσουν τις ανησυχίες και τους προβληματισμούς τους γιατί θα έβρισκαν κατανόηση.

Στη συνέχεια, όσο αποκτούσαμε αυτοπεποίθηση στον τεχνικό τομέα και αναπτύσσαμε τις ψηφιακές μας δεξιότητες, άρχισε ο διαμοιρασμός πρωτότυπου υλικού, σε όγκο -  και σε ποιότητα ας μου επιτραπεί να πω -  εντυπωσιακό και χωρίς προηγούμενο. Πολύ αξιόλογες δουλειές που γενναιόδωρα προσέφεραν οι δημιουργοί τους για αξιοποίηση από όποιον/α ήθελε, κάνοντας πράξη το γνωστό mottoSharing is Caring”.

Τώρα πια, με την επιστροφή μας στη φυσική τάξη, η ομάδα παραμένει ενεργή, διατηρώντας το συμμετοχικό της χαρακτήρα, αποτελώντας χώρο κατάθεσης καλών πρακτικών και με το αποθετήριο υλικού να μεγαλώνει διαρκώς.

 

 

 

Πέρα από την αδιαμφισβήτητο ρόλο της ομάδας ως πηγής υλικού διδασκαλίας και καλών πρακτικών, έχουν ξεκινήσει μέσα στην ομάδα φιλίες και συνεργασίες που εξελίχθηκαν και εκτός αυτής;

 

Βρίσκω εντυπωσιακό το γεγονός ότι πολύ συχνά μία εκπαιδευτικός δημοσιεύει μία ιδέα και αυτή εμπλουτίζεται από άλλες συναδέλφους και εξελίσσεται, σα μια σπίθα που στη στιγμή παίρνει διαστάσεις φωτιάς! Θυμάμαι χαρακτηριστικά ένα παράδειγμα όπου δυο εξαιρετικές συνάδελφοι συνεργάστηκαν για την παραγωγή πρωτότυπων story books, η μία με το κομμάτι της συγγραφής και η άλλη ανταποκρινόμενη στο κάλεσμα της πρώτης για εικονογράφηση.

Σε ότι με αφορά, γνώρισα συναδέλφους με παρόμοιο τρόπο σκέψης, κοινά εκπαιδευτικά  - και όχι μόνο - ενδιαφέροντα και μπορώ με σιγουριά να πω ότι απέκτησα νέες - έστω και μέχρι στιγμής μόνο διαδικτυακές - καλές φίλες!

 

Εκτός από τη σελίδα, οργανώνετε και διαχειρίζεστε το αποθετήριο υλικού της ομάδας (https://greek-primary-efl.weebly.com). Πώς το καταφέρνετε αυτό, δεδομένου του μεγάλου όγκου του υλικού;

 

Δημιούργησα την ιστοσελίδα αυτή το Σεπτέμβριο του 2020, σε μια προσπάθεια καταγραφής και οργάνωσης του εξαιρετικού υλικού που είχε μέχρι τότε αναρτηθεί στην ομάδα και με άγνοια κινδύνου, ομολογουμένως! Από ένα σημείο κι έπειτα, κατά το δεύτερο lockdown, ο όγκος του υλικού ήταν μη διαχειρίσιμος. Ήταν αδύνατο για ένα άτομο να παρακολουθεί τις δημοσιεύσεις στην ομάδα, να τις κατατάσσει ανά τάξη και θεματική και να τις καταχωρεί στο αποθετήριο.

Τότε ζήτησα βοήθεια από την ομάδα και στην έκκλησή μου ανταποκρίθηκαν περίπου δεκαπέντε κορίτσια, supergirls όπως τις λέω εγώ! Εκπαιδευτικοί της τάξης και εκείνες, σύζυγοι, μαμάδες, με πολλές ευθύνες και υποχρεώσεις, που αφιέρωσαν μεγάλο μέρος από τον πολύτιμό τους χρόνο για να συνδράμουν εθελοντικά στην οργάνωση του υλικού.

Τις έχω ευχαριστήσει πολλές φορές και προσωπικά και μέσα από την ομάδα but I can never thank them enough for the help and support! Έτσι, προσπαθούμε να διατηρούμε και να εμπλουτίζουμε το αποθετήριο μας με ό,τι νέο μοιραζόμαστε στην ομάδα του Facebook.

 

Συγχαρητήρια κι από μας στα supergirls! Έχει επικοινωνήσει μαζί σας το Υπουργείο Παιδείας ή κάποιος άλλος φορέας;

 

Ένα από τα πρώτα μέλη της ομάδας ήταν η Συντονίστρια μου, κυρία Ελένη Πουλλά, την οποία ενημέρωσα για το σκοπό και το χαρακτήρα της ομάδας και ήταν πάντα υποστηρικτική στη λειτουργία της. Ενεργά μέλη είναι κι άλλες Συντονίστριες Εκπαιδευτικού Έργου Αγγλικών από όλη την Ελλάδα. Επικοινωνία με το Υπουργείο ή με το ΙΕΠ δεν υπάρχει μέχρι στιγμής. 

 

Υπάρχουν σχέδια για το μέλλον της ομάδας; Πώς νιώθετε για την εξέλιξη της σελίδας που δημιουργήσατε και πώς επηρέασε αυτή την επαγγελματική ή προσωπική σας ζωή;

 

Η ομάδα είναι συλλογικό project, έχει νόημα ύπαρξης για όσο καιρό είναι παραγωγική και χρήσιμη για τα μέλη της και η εξέλιξή της εξαρτάται από τις συνεισφορές των συναδέλφων, άρα δεν είμαι σε θέση να κάνω σχέδια.

Θα παραμείνω ενεργό μέλος και διαχειρίστρια για όσο μπορώ και  θα συνεχίσω να δουλεύω στο αποθετήριο. Νιώθω χαρούμενη που η ομάδα ΜΑΣ βοήθησε σε κάποιο βαθμό το έργο των συναδέλφων, που μεγαλώνει και διαρκώς αναπροσαρμόζεται και ανταποκρίνεται στις ανάγκες της κάθε χρονικής περιόδου. Είμαι ευγνώμων για τα πολλά πράγματα που έχω μάθει μέχρι στιγμής, τυχερή που γνωρίζω διαρκώς χαρισματικές συναδέλφους και περήφανη για τον κλάδο μας για δύο λόγους: από τη μία για τη διάθεση αλληλοϋποστήριξης και τη γενναιοδωρία στο μοίρασμα του υλικού. Από την άλλη, γιατί, μέσα από τη δραστηριότητα στην ομάδα, φάνηκε για μία ακόμα φορά το μεράκι των εκπαιδευτικών και το υψηλό επίπεδο της διδασκαλίας των Αγγλικών, στην Πρωτοβάθμια εν προκειμένω.

Κρατάω την ομάδα μας ως ένα από τα θετικά που προέκυψαν στη ζωή μου μέσα στη δίνη της πανδημίας. Ένας φάρος μέσα στο σκοτάδι της αβεβαιότητας ήταν για πολλές από εμάς. Πλέον αποτελεί μια αποτελεσματική κοινότητα μάθησης, ένα παράδειγμα έμπρακτης συνεργασίας και εθελοντισμού.

 

κ. Παρθενιάδη, σας ευχαριστούμε πολύ για τη συνέντευξη και για την ομάδα που δημιουργήσατε. Μας στήριξε σε δύσκολους καιρούς και συνεχίζει ακόμα να μας στηρίζει.

 

 

Η Μαρία Παρθενιάδη σπούδασε Αγγλική Γλώσσα και Φιλολογία στο ΑΠΘ και είναι κάτοχος Μεταπτυχιακού Διπλώματος με τίτλο “Μεταπτυχιακή Ειδίκευση Καθηγητών Αγγλικής Γλώσσας” από το ΕΑΠ. Διδάσκει Αγγλικά στην Α/Βάθμια Εκπαίδευση τα τελευταία 18 χρόνια και υπήρξε εξετάστρια προφορικού λόγου για το ΚΠγ. Έχει λάβει μέρος στο πρόγραμμα Teachers4Europe και έχει συντονίσει τέσσερα ευρωπαϊκά σχέδια Erasmus+ KA1/KA2. Ανάμεσα στα εκπαιδευτικά της ενδιαφέροντα είναι η εκμάθηση Αγγλικών στην πρώιμη παιδική ηλικία, η παιγνιοποίηση, η χρήση ιστοριών και ψηφιακών εργαλείων στη διδασκαλία.  Η κ. Παρθενιάδη διδάσκει Αγγλικά από το 2006 στο 1ο Δημοτικό Σχολείο Μαλίων στο Ηράκλειο της Κρήτης.

Post a Comment

0 Comments